Tijdens de corona pandemie hebben veel mensen een lange tijd zonder werk gezeten. Hierdoor zaten ze meer thuis en hadden ze meer tijd om na te denken. Ze konden nadenken over hun beroep en hoe ze de toekomst zagen. Ga je na de pandemie weer verder met hetzelfde werk of wil je een baan zoeken met meer stabiliteit? Deze vragen hebben mensen aan het denken gezet en onder andere daardoor zijn aardig wat mensen van baan gaan switchen. Zo ga je opeens van sport instructeur naar coach in het onderwijs of ga je van kapper over naar een functie in het ziekenhuis. Zolang jij kunt doen waar jij energie van krijgt, dan lijkt me dat er geen verkeerde carrièreswitch bestaat.
De verschillende manieren van coachen Coachen in het onderwijs kan op verschillende manieren. Je kunt een coach zijn die mensen één op één traint of juist een groep mensen. Naast oplossingsgericht en leerdoel denkend kan je ook didactisch coachen. Bij didactisch coachen krijg je adviezen om je leerlingen écht te motiveren. De focus wordt hierbij gelegd op de ontwikkeling en de leerdoelen van de leerlingen. Verder kan je door middel van gesprekken ervoor zorgen dat je meer persoonlijke aandacht hebt voor je leerlingen waardoor persoonlijke ontwikkeling toeneemt. Tenslotte is communicatie ook een erg belangrijk onderdeel. Door duidelijk te communiceren met je leerlingen kun je aangeven dat ze bij jou terecht kunnen met problemen.
Durf jij te ontwikkelen? Wanneer je voor het eerst voor de klas gaat staan, is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. In het begin zul je bepaalde dingen anders doen dan ervaren docenten, maar daar leer je juist van. Door te doen en door fouten te maken kun je inzien op welk gebied je jezelf nog zou kunnen ontwikkelen. Wees hierbij niet bang om fouten te maken, want uiteindelijk kan dit er juist voor zorgen dat je je eigen leerproces blokkeert. Maak dus zoveel mogelijk fouten zodat je dit in de toekomst anders kunt doen en dit aan anderen kan doorgeven.
Wat coachen kan betekenen Coachen is niet simpelweg informatie overbrengen en opdrachten geven. Coachen is zien waar de knelpunten van de leerlingen liggen en een op maat gemaakt leerproces ontwikkelen waardoor de leerlingen zich kunnen ontplooien. Persoonlijke aandacht en observatie zijn hierbij belangrijke onderdelen. Wees niet bang om voorbeelden van je eigen problemen of knelpunten te delen met de leerlingen. Er is niets zo leerzaam als een probleem wat zich bij iemand anders heeft afgespeeld.
|
https://septemberonderwijs.nl/training-coachen-in-het-onderwijs/ |