Waarom heb je fitness supplementen nodig?

18 mei

Waarom heb je fitness supplementen nodig?

Fitness supplementen

Fitness supplementen zijn een aanvulling op je dagelijkse dieet die speciaal gericht zijn op sporters om hun kracht, prestaties en herstel te verbeteren. Ze zijn beschikbaar in verschillende soorten en maten, denk aan multivitaminen, eiwit en creatine. Je kan ze krijgen in verschillende vormen, zoals tabletten, capsules, softgels, vloeistoffen of poeders. Ze helpen je om het maximale uit jezelf te halen.

 

Soorten

Niet elk supplement is hetzelfde. Er zijn verschillende soorten die allen een ander doel hebben. Eén van de meest gebruikte supplementen is whey eiwit, ook wel whey protein genoemd. Whey supplementen bestaan uit geconcentreerde wei-eiwitten. Wei is weer een bijproduct bij het maken van kaas, meestal afkomstig van koeienmelk. Whey is een compleet eiwit, het bevat alle essentiële aminozuren die nodig zij voor het herstel van weefsel en de opbouw van spieren. Whey wordt vaak gebruikt omdat het sneller in het lichaam wordt opgenomen in vergelijking tot andere eiwitbronnen. Als na het sporten je spierweefsel licht is beschadigd, zorgen de eiwitten voor het herstel van dit weefsel en voor de opbouw van onder andere spieren en botten. Met een protein shake krijg je in één keer veel eiwitten binnen.

Naast de whey eiwitten bestaan er ook nog caseïne eiwitten. Whey wordt sneller opgenomen in het lichaam dan caseïne, waarbij de afgifte van aminozuren langzaam verloopt. Het voordeel is zo dat het lichaam gedurende een langere periode wordt voorzien van aminozuren.

 

Een ander populair middel dat onder de fitness supplementen valt is creatine. Dit is een stof die van nature al aanwezig is in ons lichaam, voornamelijk in de spieren. Het is eigenlijk een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen. Creatine heeft het beste resultaat bij sporten met korte en explosieve bewegingen, zoals fitness en sprinten. Creatine verhoogt de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren. Zo kunnen je spiercellen beter een explosieve beweging volhouden. Naast deze extra spierkracht kan bij creatinegebruik je lichaamsgewicht toenemen door een verhoogd spiercelvolume.

 

Dit waren drie voorbeelden van fitness supplementen. Echter zijn er nog veel meer supplementen die je kan gebruiken bij het sporten. Denk aan cafeïne voor extra energie tijdens het trainen. Of weight gainers voor mensen die moeite hebben met aankomen. Dankzij weight gainers krijg je veel calorieën binnen en ze bevatten eiwitten voor spierherstel. Multivitaminen zijn ook nog een soort fitness supplement. Echter is dit geen vervanging van je groente en fruit. Met fitness supplementen is het heel belangrijk dat je naast de supplementen een goed en gezond voedingspatroon hebt om zo het allerbeste resultaat te behalen.

 

 

 

 

 

By